Bartłomiej (l.37), Wrocław

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
 
Diviš z Litomeřic (?), Oltář Korunování Panny Marie, kolem 1520, Kutná Hora, Kostel Panny Marie na Námětí, 31.08.2008.


Aparat: NIKON
Model: E8700
Przysłona: f/7.4
Ogniskowa: 17.8mm
Naświetlanie: 10/40
ISO: 400

Dedykacja dla madeleinemagdalena: Diviš z Litomeřic (?), Oltář Korunování Panny Marie, kolem 1520, Kutná Hora, Kostel Panny Marie na Námětí, 31.08.2008.
2017.04.28 23:04

Album: Florence, via Czech Republic & Austria 2008
Kategoria : inne

Świadectwem recepcji grafiki Albrechta Dürera w malarstwie 1. połowy XVI w. na terenie Czech jest również inne dzieło przypisywane mistrzowi Divišovi z Litoměřic. Chodzi o poliptyk Koronacji Najświętszej Marii Panny w Kościele Mariackim "na Hałdzie" (na Námětí) w Kutnej Horze (Knedlík 2001). W obrazie środkowym ołtarza szafiastego przedstawiono de facto dwie sceny - Wniebowzięcie i Koronację Marii. Inspirację dla kompozycji obu scen narracyjnych stanowił sztych Albrechta Dürera B 94 z cyklu Życie Marii (Dürer 1921). Ostatnie epizody z życia Najświętszej Marii Panny – zaśnięcie, wniebowzięcie i koronacja nie zostały opisane w Ewangeliach ani w Dziejach Apostolskich, lecz znamy je wyłącznie z przekazów apokryficznych. Najstarsze teksty, w których jest mowa o śmierci i wniebowzięciu Matki Chrystusa to Apokryf Pseudo-Melitona z IV w., Przypowieść Pseudo-Ewodiusza z końca VI lub początku VII w. oraz Legenda Ormiańska pochodząca z VII w.; kontynuację wątków apokryficznych znaleźć można także w literaturze mistycznej, powstałej w pełnym średniowieczu, na przykład w Złotej Legendzie i Kazaniach spisanych przez Jacopo de Voragine (najwięcej), w Liber Laudum Virginis Gloriosae Wincentego z Beauvais, w Objawieniach św. Brygidy z Vadstena, a także w licznych kazaniach św. Grzegorza z Tours, Pseudo-Modesta, św. Andrzeja z Krety, Bedy Czcigodnego, Mikołaja Cabasilas, czy Manuela II Paleologa: te ostatnie spośród wyżej przytoczonych tekstów mogły stanowić bezpośrednie, literackie źródło inspiracji dla rozmaitych redakcji ikonograficznych sceny Wniebowzięcia Marii Panny (Zielińska 1991; Scherbaum 2002). U Dürera scena narracyjna przypomina mistyczne objawienie, rozgrywające się nad pustym grobem: w rozświetlonej scenerii niebiańskiej klęczy Maria Panna, ujęta en face. Aktu koronacji dokonują dwie postacie - Bóg Ojciec i Jezus Chrystus, nad którymi unosi się gołębica Ducha Świętego. Grupa trzech postaci w niebie jest wyraźnie przeciwstawiona bardziej przyćmionej strefie ziemskiej, w której Apostołowie, skoncentrowani na cudownym objawieniu zgromadzili się wokół sarkofagu na skraju lasu. Wydaje się, że wątek ziemski rozgrywa się w nocy. Mistrz Diviš z Litoměřic właściwie skopiował całą kompozycję drzeworytu Albrechta Dürera, jakkolwiek dokonał własnego artstycznego wkładu, zwłaszcza jeśli chodzi o rozwiązanie kolorystyczne, w którym osiągnął mistyczny nastrój sceny nieco innymi środkami. Wyróżnił koronację Najświętszej Marii Panny przez Świętą Trójcę za pomocą intensywnych tonów żółtych i białych, wyrażających Światło Niebiańskie. W harmonii z nimi pozostaje jasny róż szat Boga Ojca i Chrystusa. Zdecydowany kontrast barwny w stosunku do strefy niebiańskiej, w której odbywa się Koronacja Najświętszej Marii Panny stanowi grupa Apostołów wokół grobowca, odzianych w stroje oddane ciemniejszymi tonami barw, między innymi zielenią, czerwienią, błękitem i żółcienią.

Mistrz Diviš z Litoměřic nie umieścił sceny na tle lasu, lecz górzystego krajobrazu. W przeciwieństwie do  Albrechta Dürera nie uwydatnił również wrażenia sceny nokturnowej. Wydaje się, że inspiracji dla kolorystycznego rozwiązania Wniebowzięcia i Koronacji Najświętszej Marii Panny w środkowym obrazie poliptyku z Kutnej Hory próżno doszukiwać się w środowisku norymberskim. W tym przypadku można raczej mówić o intensywnej recepcji dojrzałej twórczości związanego ze Szwabią malarza Martina Schaffnera.

 

Lit.: Dürer 1921, tab. 19; Zielińska 1991, s. 86-87; Scherbaum, (w:) Dürer 2002, s. 274; Knedlík 2001, s. 39.

Oceń i poleć wpis:

 
77
Zamknij

Zaloguj się, aby ocenić ten wpis.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby dodać to zdjęcie do ulubionych.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby zaproponować to zdjęcie do wyróżnienia.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Więcej  

Poleć

Poleć to zdjęcie znajomym

Diviš z Litomeřic (?), Ol<br />tář Korunování Panny Mari<br />e, kolem 1520, Kutná Hora<br />, Kostel Panny Marie na N<br />ámětí, 31.08.2008. :: Świadectwem recepcji graf<br />iki Albrechta D&uuml;<br />rera w malarstwie 1. poło<br />wy XVI w. na terenie Cz

Podaj swój adres e-mail

Podaj adresy e-mail znajomych

Napisz wiadomość

Przepisz kod z obrazka:

Anuluj

 

Link do wpisu
Poleć na forum
Wyślij e-mailem Dodaj do Facebook Dodaj do Google plus Dodaj do Pinterest Dodaj do twitter wykop
Zamknij
Google
 
1
Facebook
 
0

Najwyżej oceniony komentarz:

3 miesiące temu
I tym razem - na opis trzeba będzie poczekać - może się pojawi już jutro:)))
Użytkownik italadv chce wiedzieć kto komentuje. Żeby zostawić komentarz Zaloguj się lub Załóż konto zupełnie za darmo!
Starsze komentarze

Galeria autora

Donatello,  Monumento equ<br />estre al condottiero Eras<br />mo da Narni detto il Gatt<br />amelata, 1446-1453, Piazz<br />a Sant'Antonio, Pado<br />va, 14.08.2009.
13 dni temu
Padova, Basilica Santa Gi<br />ustina - interno, 13.08.2<br />009.
15 dni temu
Padova, Basilica Santa Gi<br />ustina, 13.08.2009.
19 dni temu
Venezia, Il giorno del mi<br />o arrivo da Vienna, 13.08<br />.2009.
22 dni temu
2 miesiące temu
Kutná Hora, Penzion Sedle<br />c, 31.08.2008.
2 miesiące temu
wszystkie

Ulubione blogi

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
rozwiń ▼