Bartłomiej (l.37), Wrocław

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
 
Padova, Basilica Santa Giustina - interno, 13.08.2009.


Aparat: NIKON
Model: E8700
Przysłona: f/4.0
Ogniskowa: 8.9mm
Naświetlanie: 10/150
ISO: 400

Dedykacja dla dotykduszy: Padova, Basilica Santa Giustina - interno, 13.08.2009.
2017.07.08 21:16

Album: Padua and Verona 2009
Kategoria : inne

W dyspozycji potężnego, przestronnego i obficie oświetlonego wnętrza wyróżnić trzeba w pierwszej kolejności trzy główne kaplice stanowiące przedłużenie korpusu nawowego: jedną tworzącą prezbiterium oraz dwie poświęcone św. św. Łukaszowi i Maciejowi (Cappelle dei Santi Luca e Mattia). Te ostatnie tworzą transept, każda z nich w rzucie poziomym zamknięta jest półkolem i każdą flankują po dwie kaplice boczne, również zamknięte apsydami na planie półkoli.

Do wnętrza trójnawowego korpusu otwiera się dwanaście kaplic na planach kwadratów, po sześć przy każdej z naw bocznych. Monumentalne filary w liczbie 26 podtrzymują zespół sklepień kopulastych, kolebkowych oraz skrzyżowanie korpusu nawowego z transeptem. Całe wnętrze doświetla osiem potężnych kopuł na tamburach: środkowa z latarnią wznosi się na 70 m od poziomu posadzki i wieńczy ją miedziany posąg o twarzy zwróconej ku miastu - podobizna św. Justyny, o wysokości około 5 m. Cztery kopuły otaczające kopułę środkową również zostały zwieńczone metalowymi posągami, obrazującymi świętych Prosdocyma, Benedykta, Daniela i bł. Arnalda. Osiem półkopuł skrzyżowania naw i trzy wewnętrzne kopuły nad nawą środkową wzniesiono około 1605 r. według projektu Vincenzo Scamozzi'ego, dla zapewnienia jak najlepszej akustyki we wnętrzu kościoła.

Posadzkę o motywach geometrycznych położono we wnętrzu bazyliki pomiędzy 1608 a 1615 r. i wykonano ją z żółtego, błękitnego i czerwonego marmuru, osiągając efekt skomplikowanej mozaiki podłogowej, przypominającej kalejdoskop. Do wykonania posadzki wykorzystano mnóstwo elementów z greckiego marmuru, pochodzących z wczesnośredniowiecznej bazyliki prefekta Venantiusa Opilio.

Do wywyższonego względem posadzki prezbiterium wiodą monumentalne, kamienne schody. Poniżej chóru znajduje się obszerna krypta, aktualnie zaadaptowana do roli Kaplicy Zimowej. Ozdobne balustrady wykonał w 1630 r. Francesco Contini. Po bokach, w niszach umieszczono dwa popiersia uwieczniające patrycjuszy rzymskich: Vitalianusa i Opiliona, odkute przez Giovanni'ego Francesco Surdis w 1561 r.

Wywyższony na podeście schodkowym ołtarz główny zdobią marmurowe intarsje, dodatkowo wzbogacone masą perłową, koralem, lapis lazuli, krwawnikiem, perłami i innymi materiałami szlachetnymi. To kapiące bogactwem dzieło wykonał w latach 1637-1643 Pietro Paolo Corbarelli, według projektu rysunkowego Giovan'a Battisty Nigetti'ego, brata bardziej znanego architekta i rzeźbiarza florenckiego, Matteo Nigetti'ego. 7 października 1627 r., podczas zorganizowanej specjalnej na tę okazję uroczystości złożono ciało św. Justyny pod mensą ołtarza.

Po bokach ołtarza głównego znajdują się dwa wielkie prospekty organowe oraz trybuny śpiewacze (cantorie), utrzymane w stylu manieryzmu, wykonane z drewna złoconego i polichromowanego, ozdobione drewnianymi pełnoplastycznymi statuami oraz wyrafinowanymi ornamentami groteskowymi i kariatydami (w zwieńczeniach prospektów da się rozpoznać drewniane posągi św. św. Prosdocyma i Maksyma). Drewniane prospekty organowe ukończył w 1653 r. Ambrogio Dusi. Samą późnorenesansową, architektoniczną nastawę ołtarza głównego, wykonaną ze złoconego kamienia i drewna wykonano w 1576 r. jako oprawę architektoniczno-rzeźbiarską dla obrazu ołtarzowego pędzla Paolo Veronese, przedstawiającego Męczeństwo św. Justyny (1572).

          Monumentalne stalle w chórze bazyliki Santa Giustina wykonano z drewna orzechowego: były one jednym z najbardziej intratnych zleceń warsztatów stolarskich okresu Cinquecenta, a autorem tego ukończonego w 1555 r. dzieła był Francuz  Richard Taurigny z Rouen, sprowadzony do Padwy przez opata Eutichio Cordes'a. Osiemnaście stalli, pokrytych bogatą dekoracją snycerską zawiera reliefy ze scenami ze Starego testamentu oraz cudami dokonanymi przez Jezusa Chrystusa, z kolei dwa trójsiedziskowe sedilia, umieszczone pod prospektami organowymi zdobione są scenami z życia Apostołów św. św. Piotra i Pawła.

Oceń i poleć wpis:

 
49
Zamknij

Zaloguj się, aby ocenić ten wpis.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby dodać to zdjęcie do ulubionych.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby zaproponować to zdjęcie do wyróżnienia.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Więcej  

Poleć

Poleć to zdjęcie znajomym

Padova, Basilica Santa Gi<br />ustina - interno, 13.08.2<br />009.  :: W dyspozycji potężnego, p<br />rzestronnego i obficie oś<br />wietlonego wnętrza wyróżn<br />ić trzeba w pierws

Podaj swój adres e-mail

Podaj adresy e-mail znajomych

Napisz wiadomość

Przepisz kod z obrazka:

Anuluj

 

Link do wpisu
Poleć na forum
Wyślij e-mailem Dodaj do Facebook Dodaj do Google plus Dodaj do Pinterest Dodaj do twitter wykop
Zamknij
Google
 
0
Facebook
 
0
Użytkownik italadv chce wiedzieć kto komentuje. Żeby zostawić komentarz Zaloguj się lub Załóż konto zupełnie za darmo!
Starsze komentarze

Galeria autora

Donatello,  Monumento equ<br />estre al condottiero Eras<br />mo da Narni detto il Gatt<br />amelata, 1446-1453, Piazz<br />a Sant'Antonio, Pado<br />va, 14.08.2009.
13 dni temu
Padova, Basilica Santa Gi<br />ustina - interno, 13.08.2<br />009.
15 dni temu
Padova, Basilica Santa Gi<br />ustina, 13.08.2009.
19 dni temu
Venezia, Il giorno del mi<br />o arrivo da Vienna, 13.08<br />.2009.
22 dni temu
2 miesiące temu
Kutná Hora, Penzion Sedle<br />c, 31.08.2008.
2 miesiące temu
wszystkie

Ulubione blogi

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
rozwiń ▼