Bartłomiej (l.37), Wrocław

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
 
Donatello,  Monumento equestre al condottiero Erasmo da Narni detto il Gattamelata, 1446-1453, Piazza Sant'Antonio, Padova, 14.08.2009.


Aparat: NIKON
Model: E8700
Przysłona: f/7.4
Ogniskowa: 27.3mm
Naświetlanie: 10/600
ISO: 50

Dedykacja dla skromna1: Donatello, Monumento equestre al condottiero Erasmo da Narni detto il Gattamelata, 1446-1453, Piazza Sant'Antonio, Padova, 14.08.2009.
2017.07.10 21:46

Album: Padua and Verona 2009
Kategoria : inne

Pomnik konny kondotiera Gattamelata był pierwszym odlewem z brązu, wykonanym przez Florentczyka Donatello dla Padwy, a miejscem jego przeznaczenia stał się plac przed bazyliką głównego patrona miasta - św. Antoniego Padewskiego. Nie tylko jest to pierwszy pomnik konny wielkości ponadnaturalnej, odlany od epoki antyku, ale także jedno z pierwszych dzieł rzeźbiarskich tego typu, niezależnych od ram architektonicznych lub rzeźbiarskich, czyli nieposadowiony w niszy ani na przykład na pomniku nagrobnym. Jedyne architektoniczne tło stanowi dlań plac św. Antoniego (Piazza Sant'Antonio) oraz sama potężna bazylika pod wezwaniem tegoż świętego.

Giorgio Vasari wspomniał o pomniku kondotiera w Żywotach artystów (Vite) jako o dziele Donatella dla Padwy, na które otrzymał był zlecenie bezpośrednio przed wyjazdem z Florencji w 1443 r., czyli w roku śmierci postaci upamiętnionej. Jednakże niektórzy badacze poddali w wątpliwość tę tezę, przesuwając czas otrzymania przez artystę zamówienia na 1446 r., kiedy Donatello pracował nad odlewem potężnego brązowego krucyfiksu dla bazyliki Sant'Antonio w Padwie oraz zaangażowany był w realizację zlecenia na ołtarz główny dla tego samego kościoła.

Niewykluczone, że postawienie pomnika konnego na Piazza Sant'Antonio istotnie planowano już w 1443 r., jednak Donatello rozpocząć miał pracę dopiero w 1446 r., skoro jeszcze wiosną 1447 r. przygotowywał modele dla odlewu konia i jeźdźca. Dzieło to pozwoliło artyście zmierzyć się z całkiem dlań nowym typem pomnika w hołdzie zasłużonej postaci, nawiązującym do sięgającej antyku tradycji pomników konnych. Aczkolwiek realizację zamówienia na pomnik rozpoczęto niezwłocznie po sporządzeniu modeli, prace nad nim przeciągnęły się aż do 1453 r., kiedy ustawiono go na postumencie, a Donatello opuścił Padwę. Za to na wskroś nowatorskie i wymagające ogromnego nakładu pracy dzieło rzeźbiarz otrzymał sowite wynagrodzenie w wysokości 1650 dukatów.

Koszty wykonania pomnika pokryła w znacznej części wdowa po kondotierze, Giacoma Bocarini Brunori, siostra kondotiera Gentile da Leonessa, w minimalnym stopniu przedsięwzięcie sfinansował Senat wenecki, który już wiele lat wcześniej nosił się z zamiarem ustawienia monumentu upamiętniającego zasłużoną postać w Padwie - mieście od 1405 r. podlegającym zwierzchnictwu Serenissimy.

Pomnik, o czym już wspominano, nie był częścią nagrobka ani nie został ustawiony w kaplicy nagrobnej, nawet mimo faktu, iż miejsce wiecznego spoczynku upamiętnionego kondotiera stanowiła bazylika Sant'Antonio. Miała to być bowiem forma upamiętnienia zasług postaci, ale nie w kontekście hołdu pośmiertnego, lecz dla zapewnienia mu sławy wśród współczesnych i następnych pokoleń mieszkańców miasta.

Erasmo da Narni o pseudonimie Gattamelata, co oznacza dosłownie "kotka w miodzie", nie należał paradoksalnie do szczególnie zwycięskich kondotierów, mimo to postanowiono uczcić jego pamięć pomnikiem konnym, a przywilej podobnej formy upamiętniania przysługiwał jedynie osławionym, najczęściej na polu militarnym, osobistościom z najwyższych warstw społecznych. Jeszcze za życia Donatella krążyła anegdota, jakoby na pomniku swym kondotier Gattamelata przedstawiony był na koniu jedynie ze względu na umiejętność szybkiej rejterady z bitew, którymi przewodził.

Pomniki konne z epoki Trecenta były częściami nagrobków lub imitacjami monumentów na malowidłach ściennych, nigdy zaś nie odlewano ich z brązu. Jako przykłady wymienić można freskowy portret kondotiera Guidoriccio da Fogliano pędzla Simone Martini'ego w Palazzo Pubblico w Sienie, a z okresu Quattrocenta uwieczniony na fresku pomnik kondotiera Giovanni'ego Acuto, pędzla Paolo Uccello w katedrze Santa Maria del Fiore we Florencji. Donatello jednakowoż nie inspirował się żadnym z wyżej wymienionych malarskich pierwowzorów. Najbardziej prawdopodobnym precedensem dla projektu brązowego odlewu kondotiera weneckiego na koniu był podobnego typu i w podobnej technice odlany monument z epoki antycznej, mianowicie pomnik konny cesarza rzymskiego Marka Aureliusza na Kapitolu w Rzymie.

Sam rumak wykazuje pokrewieństwo wobec zrabowanej z Bizancjum podczas wypraw krzyżowych brązowej kwadrygi, umieszczonej na fasadzie bazyliki San Marco w Wenecji, co nie było bynajmniej przypadkiem, lecz rodzajem hołdu złożonego przez Padwę republice weneckiej, pod której zwierzchnictwem się znajdowała.

Donatello inspirował się wszakże nie tylko pomnikami konnymi znanymi z przeszłości, ale także postaciami kondotierów znanych mu z autopsji, starając się w swoim dziele postaciom tym nadać rys z lekka antykizujący. Przykładowo wojownik przezeń uwieczniony nie siedzi bezpośrednio na grzbiecie konia, lecz na siodle, a stopy ma wetknięte w strzemiona, czego nie można powiedzieć o jeźdźcach starorzymskich.

Samo zwierzę odznacza się witalnością i siłą, aczkolwiek nie zostało przedstawione w galopie, lecz w powolnym kłusie. Proporcje konia nieznacznie przewyższają proporcje jeźdźca, co interpretuje się jako celowy zabieg artysty, dla uwydatnienia siły samego przywódcy armii, zdolnego okiełznać konia potężnej postury, co porównuje się z jego panowaniem nad szeregami wojsk. Uprząż, siodło oraz ornamentyka charakterystyczne są dla epoki powstania pomnika i dowodzą, na ile rzeźbiarz umiał zespolić inspiracje modelami antycznymi z inwencją własną. Głowa rumaka wydaje się epatować dzikością, nawet pomimo faktu, iż siedzący na nim jeździec okiełznuje go silnymi pociągnięciami cugli. Pomnik jako całość tak jakby obrazował nie tylko zwycięstwo kondotiera Gattamelata nad wrogiem, ale w szerszym kontekście także zwycięstwo człowieka nad dzikością zwierzęcia.

Sama postać upamiętnionego kondotiera wyraża jednocześnie dumę i bezwzględność wobec wroga, a szpada, po jaką jeździec sięga mogła być tym samym narzędziem walki, którym posługiwał się wódz armii republiki weneckiej i tę właśnie szpadę złożyły władze Wenecji w Padwie w 1438 r. Dość bogato zdobione uzbrojenie kondotiera wymyślił sam Donatello jako wolną parafrazę zbroi stylizowanych all'antica, a zarazem odpowiada ono w pełni kanonowi uzbrojenia wojowników w czasach współczesnych powstawaniu dzieła.

Kondotier kieruje spojrzenie w stronę bliżej nieokreślonego punktu w oddali, a dobywając ręką z pochwy szpadę, tak jakby wyznaczał kierunek natarcia wojskom, którym przewodzi. Co więcej, wertykalne rysy postaci równoważą horyzontalny rysunek konia, zaś owa równowaga linii poziomych i pionowych przysparza całości wrażenia ruchu.

Kondotier Gattamelata ukazany został z twarzą odsłoniętą, bez hełmu na głowie, co również postrzegać można jako pierwiastek humanistycznego rozumienia obrazowania postaci w renesansie, w odróżnieniu od wyidealizowanych, sylwetowych postaci rycerzy zakutych w hełmy w średniowieczu. Pogrążone w skupieniu oblicze przywódcy wyraża wolę i determinację walki, tak jakby z góry zakładając zwycięstwo. Z rysów twarzy wyczytać można dość zaawansowany, jakkolwiek nie starczy wiek upamiętnionej postaci, bliskiej śmierci bezpośrednio przed pojawieniem się Donatella w Padwie. Portretowe oblicze powstało niezaprzeczalnie z inspiracji portretami rzymskimi, gdzie znakomicie zespalano realizm fizjonomii i psychologiczną idealizację. Ostre i przenikliwe spojrzenie kondotiera wyraża determinację, moc, siłę fizyczną, wolę walki, zdolność przywódczą, sprawność w boju, lojalność wobec podwładnych oraz prawość.

           Pomnik konny odlano techniką wosku traconego, znaną od czasów antycznych i we wczesnym renesansie przywróconą do łask przez Donatella, ze względu na możliwość odlewania posągów o potężnych gabarytach. Giorgio Vasari wychwalał dzieło także z technicznego punktu widzenia, wskazując na "wspaniałość odlewu pod względem proporcji i perfekcji wykonania" (grandezza del getto in proporzioni et in bontà), a także przyrównując pracę Donatella do dzieł sztuki antycznej, na które mógł się powołać.

Oceń i poleć wpis:

 
54
Zamknij

Zaloguj się, aby ocenić ten wpis.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby dodać to zdjęcie do ulubionych.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Zaloguj się, aby zaproponować to zdjęcie do wyróżnienia.

Jeżeli nie masz jeszcze konta, Zarejestruj się

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Więcej  

Poleć

Poleć to zdjęcie znajomym

Donatello,  Monumento equ<br />estre al condottiero Eras<br />mo da Narni detto il Gatt<br />amelata, 1446-1453, Piazz<br />a Sant'Antonio, Pado<br />va, 14.08.2009.  :: Pomnik konny kondotiera G<br />attamelata był pierwszym <br />odlewem z brązu, wykonany<br />m przez Florentczyka Do

Podaj swój adres e-mail

Podaj adresy e-mail znajomych

Napisz wiadomość

Przepisz kod z obrazka:

Anuluj

 

Link do wpisu
Poleć na forum
Wyślij e-mailem Dodaj do Facebook Dodaj do Google plus Dodaj do Pinterest Dodaj do twitter wykop
Zamknij
Google
 
0
Facebook
 
0

Najwyżej oceniony komentarz:

12 dni temu
Bardzo ładny kadr z ciekawym opisem.
Użytkownik italadv chce wiedzieć kto komentuje. Żeby zostawić komentarz Zaloguj się lub Załóż konto zupełnie za darmo!
Starsze komentarze

Galeria autora

Donatello,  Monumento equ<br />estre al condottiero Eras<br />mo da Narni detto il Gatt<br />amelata, 1446-1453, Piazz<br />a Sant'Antonio, Pado<br />va, 14.08.2009.
13 dni temu
Padova, Basilica Santa Gi<br />ustina - interno, 13.08.2<br />009.
15 dni temu
Padova, Basilica Santa Gi<br />ustina, 13.08.2009.
19 dni temu
Venezia, Il giorno del mi<br />o arrivo da Vienna, 13.08<br />.2009.
22 dni temu
2 miesiące temu
Kutná Hora, Penzion Sedle<br />c, 31.08.2008.
2 miesiące temu
wszystkie

Ulubione blogi

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, Aby podarować prezent musisz się

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Aby dodać do ulubionych musisz się zalogować.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

Anuluj

Zaloguj się, aby zablokować użytkownika

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby dodać do ulubionych

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj

Zaloguj się, aby wysłać wiadomość.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Zarejestruj się.

(w 10 sekund przez e-mail, Facebook lub GMail)

Anuluj
rozwiń ▼